Filatelian näkyvyyden nostaminen / Raising the visibility of philately
Text in English below the text in Finnish
Kuulin
pari vuotta sitten Filatelistiliiton eronneen puheenjohtajan ideoita filatelian
näkyvyyden nostamiseksi ja luonnollisesti yhdistyksille ja liitolle uusien
jäsenien hankkimiseksi. Varmaan mielellään nuorempien kuin nykyinen
seniorikaarti. Jotka lakkaavat pikkuhiljaa vaikuttamasta, luonnollisista
syistä.
Ehdotettuja
keinoja oli seuraavia:
Postimerkkimessut – niitä on pidetty Helsingin Kirjamessujen
yhteydessä vähintään 10 vuotta (paitsi koronavuosina). Jos ne eivät ole tähänkään asti houkutelleet uusia
jäseniä, jotka jäävät toimintaan, niin mikä tämän enää muuttaisi? Toki joitain
innostuneita aina väitetään löytyvän, mutta täytyy olla niin, että useimmilla
mieli muuttuu myöhemmin. Tai jäävät harrastamaan yhdistyksen ulkopuolella.
Artikkelipankki (digitaalinen) – tällainen artikkelipankki on luotu, mutta se
on vain jäsenille, maksumuurin takana. Kun ajattelee filatelian artikkelien
hyvin pieniin yksityiskohtiin menevää, sofistikoitua tutkinnallista sisältöä,
ne eivät houkuta ja hyödytä kuin nykyisiä jäseniä.
Tarkoituksenmukaiset nettiportaalit (esim. toisten keräilijäpiirien välillä) - tässä voi olla ideaa. Keräily-yhdistysten välisestä yhteistyöstä olen tosin kuullut puhuttavan vuosia. Ongelma saattaa olla vain se, että valmiiksi pienillä lähinnä vapaaehtoisresusseilla toimivat yhdistykset saattavat ajatella, että yhteistyöstä pitäisi saada aina vähintään omat panostuksensa takaisin ja vähän enemmänkin. Myös monissa muissa perinteisissä yhdistyksissä kuten numismatiikassa hiipuminen ja ikäytyminen on vähintään yhtä vakava ongelma. Ketkä yhdistyksistä sillanrakentajiksi rupeavat, kun olen päinvastoin havainnut pientä hajurakoa otettavan siihen toisen keräilylajin harrastajiin?
Opetusvideot. Tosiaan YouTubessa on ollut toista vuotta vajaa 10 videota
ilmaiseksi katsottavissa, mutta niiden katsojaluvut eivät päätä huimaa.
Joku
media-alan vaikuttaja totesi, että me hukumme sisältöihin, nykyisenä
digiaikana. Jolloin esimerkiksi perinteinen televisiotoiminta on vanhentumassa.
Kilpailevaa paljon helpommin omaksuttavaa sisältöä on internet ja sosiaalinen
media pullollaan. Filatelian videoiden kautta "opetus" näytetään
räätälöitävän filatelian tutkimuksen ja näyttelyfilatelian lähtökohdista.
Luonnollisesti siksi, että ei muuta osata – mutta tavallista keräilijää tämä
kiinnostaa ilmiselvän huonosti.
Muutama
vuosi sitten eräs yrittäjätaustainen hallitusfilatelisti sai myytyä ajatuksen,
että digitaaliseen liiton jäsenlehteen satsaamalla voisi saada 50000 uutta
kiinnostunutta. No, melkoista haihattelua tuo oli, siis jos eniten katsotuin
liiton YouTube-opetusvideo on saanut tuhat katselukertaa, runsaan vuoden
aikana. Ja kuinka suuri osa katselukerroista on heiltä, jotka ovat jo
harrastaneet kymmeniä vuosia?
Digitalisaatio
ja videot ei ole mikään taikakeino kääntää filatelian suosiota. Yhdysvalloissa
kanava “Exploring Stamps” julkaisi vuosia YouTubessa hyvin yleistajuista
sisältöä filateliasta. Katsojia per videoblogi kertyi muutamia tuhansia,
kuitenkin alle 10000. Vaikka yleisö oli varmasti maailmanlaajuista,
puhumattakaan Pohjois-Amerikasta markkina-alueena. Blogisti Graham Beck päätti
lopettaa tuotannon, koska ei saanut toimintaa kestävälle pohjalle. Toisin
sanoen homma ei lyönyt leiville, kompensoimaan asiaan laitetut panostukset.
Jos
filatelian videot ei Yhdysvalloissa toimi, niin miten pienessä Suomessa? Kyse
on minusta siitä, että kiinnostus itse sisältöön eli filateliaan on kovin
marginaalista, kääri sen minkälaiseen pakkaukseen tahansa. En usko, että
jonkinlainen kännykkäpeli muuttaisi tätä asiaa.
No,
Filatelistiliiton puheenjohtaja halusi erota vuoden vaihteessa. Todeten, että
”keinot rupeavat olemaan lopussa”.
Aivan uusi keino, vuonna 2024 on ollut Nuorisofilatelistien etäkerho, digitaalisesti Microsoft Teams-sovelluksella. Sain lukea siitä tosin, että ensimmäisessä kokouksessa on ollut 3 osallistujaa… Vaiko 2 + vetäjä? (Toisessa kokouksessa 3+ vetäjä). Voi olla, että homma vaatii liikkeelle lähteäkseen useamman kokouksen. Tai sitten vain on, etteivät postimerkeistä kiinnostuneet alle 20-vuotiaat kiinnostu osallistua tällaiseen kokoustoimintaan? Olen jutellut myös Filatelisti-lehden entisen päätoimittajan kanssa, joka totesi, että filatelian digikerhoja on kokeiltu jo aiemmin, ilmeisen laihoin tuloksin. (Kannattaako haaveilla kymmenistä tuhansista uusista, jos oikea mittakaava on parin käden sormilla...)
Tällä hetkellä en usko, että tällä nuorisofilatelian etäkerhollakaan olisi jokin käänteentekevä vaikutus. Lehdissä esitellyt muutama nuorta vaarien tilaisuuksissa ovat kuriositeetti, poikkeus säännöstä. Minusta on päivänselvää, ettei mahdollinen käänne tule harmaantuneiden senioriharrastajien konsteilla. He kyllä osaavat kokousten, esittelytilaisuuksien, näyttelyiden ja myyntitapahtumien luomisen. Paperisten jäsenlehtien, kirjojen ja esitteiden laatimisen. Mutta niiden kautta jäseniä ei saada rekrytoitua, ainakaan mitenkään käänteentekevästi. Tai ne, jotka saadaan, eivät jää mukaan pysyvästi.
Yhdistyksistä nuoret hävisivät kuulemma jo 90-luvulla. Siitä on liian pitkä aika kuroa umpeen. Panostaisin enemmän niihin keski-ikäisiin, jotka nuorena ovat postimerkkejä keränneet. Vaan kuulemma heitäkin on vaikea saada yhdistyksiin, vaikka on pyydetty.
Filatelian
sosiaalisen median palstoilta huomaa, että joitain nuoria kyllä postimerkit
kiinnostavat keräilymielessä. Siellä yksittäisten kokeneempien filatelistien
näkemyksiä kyllä arvostetaan ja kuunnellaan. Mutta yhdistyksiin ei tulla.
Halutaan saada suora vastaus itseä kiinnostaviin asioihin, ei niinkään tulla
kokoukseen istumaan hiljaa kuuntelemaan toisten yksinpuheluita. Ollaan
kiinnostuneita tietyistä postimerkeistä, muttei filateliasta yleensä.
Sitäpaitsi somen julkisen näkyvyyden takia voi tavoittaa asiaa tuntevan
harrastajan koko Suomen alueelta, joka osaa vastata. Paljon helpommin ja
nopeammin kuin yhdistyksissä. Näyttää siltä, että ”häviäjä” eivät ole niinkään
filatelistit, kuin perinteinen yhdistystoiminta.
Nuoria voi kiinnostaa itse toiminta postimerkkien parissa. Ei yhdistysten säännöt, byrokratia, hierarkiat ja tai suureelliset palkinto- ja illallisseremoniat. Toisin sanoen ikääntyneiden suurten ikäluokkien tapa toimia. Vaikka filatelian paperijulkaisuilla on oma paikkansa, ne eivät tavoita nuoria myöskään.
Filatelian
yhdistysten toivomanlainen käänne parempaan voisi tulla, jos on tullakseen,
uusilta nuoremmilta harrastajilta itseltään. Heidän ehdoillaan ja säännöillään,
jotka saattavat poiketa perinteisistä. Esimerkiksi tanssilavaharrastuksessa,
jossa olen myös mukana ja jossa on paljon ikääntyneitä sekä harrastajissa että
järjestäjissä, noin parikymppiset nuoret ovat löytäneet harrastuksen nuorien
soittajien orkestereiden sekä sosiaalisen median (TikTok) kautta.
Raising the visibility of philately?
A
couple of years ago, I heard the ideas of the outgoing chairman of the Finnish
Philatelic Union to increase the visibility of philately and, of course, to
acquire new members for the associations and the union. Probably preferably
younger than the current senior guard. Which gradually stop being effective,
for natural reasons.
The
proposed means were the following:
Stamp Fair - it has been held in connection with the Helsinki Book Fair at least for 10 years. If they haven't attracted new members who stay in the activity
until now, what else would change this? Of course, it is claimed that there are
always some enthusiastic people, but it must be that most of them change their
minds later. Or they stay outside the association.
Article Bank (digital) – such an Article Bank has been created, but it
is for members only, behind a paywall. When you think about the sophisticated
investigative content of philately articles that goes into very small details,
they do not attract and benefit as much as current members.
Appropriate online portals (e.g. between other collector circles) - this may be an idea. However, I have heard talk about cooperation between collecting associations for years. The problem might just be that associations that already operate with small, mostly volunteer resources might think that they should always get at least their own resource investments back from cooperation and a little more. Also in many other traditional associations, such as numismatics, fading and aging is at least as serious a problem. Which of the associations are starting to become bridge builders, when, on the contrary, I have observed that a small smell gap is being taken for the enthusiasts of another type of collecting?
Instructional videos. For the second year there have been almost 10
videos available to watch for free on YouTube, produced by the Union, but their
viewership numbers are not skyrocketing. And how much of the audience is from
those who have been in the hobby for decades?
Some
influencer in the media industry stated that we are drowning in content, in the
current digital age. So, for example, traditional television operations are
becoming obsolete. Competing content that is much easier to absorb is the
internet and social media in full swing. Through philately videos,
"teaching" is shown from the starting points of sophisticated
philately research and exhibition philately. Naturally, because there is
nothing else that they know about - but the average collector is obviously not
interested in this.
A
few years ago, a Union government member philatelist with an entrepreneurial
background sold on the idea that by investing in the union's digital member
magazine, he could get 50,000 new interested spectators. Well, that was quite a
feat, that is, if the association's most viewed YouTube tutorial video has
received a thousand views, over the course of more than a year. And how much of
the views are from those who have already been within the hobby for decades?
Digitization
and videos are not a magic trick to reverse the popularity of philately. In the
USA, the channel "Exploring Stamps" published very common content
about philately on YouTube for years. Viewers per video blog accumulated a few
thousand, but less than 10,000. Although the audience was certainly global, not
to mention North America as a market area. Blogger Graham Beck decided to stop
production because he could not get the operation on a sustainable basis. In
other words, it didn't pay off, to compensate for the resources put into it.
If
philately videos don't work in the US, how about in tiny Finland? For me, it's
about the fact that the interest in the content itself, i.e. philately, is very
marginal, no matter how you wrap it up. I don't think some kind of smartphone
game will change this.
Well,
the chairman of the Philatelist Union announced to resign at the turn of the
year. Stating that "the means are starting to run out".
A
completely new way, in 2024 there has been a remote club of Youth
Philatelists, digitally with the Microsoft Teams application. However, I
read that there were 3 participants in the first meeting... Or 2 + the
moderator? It may be that the matter requires several meetings to get off the
ground. Or is it just that people under the age of 20 who are interested in
stamps are not interested in participating in this kind of meeting activity? I
have also talked with the former editor-in-chief of Filatelisti magazine, who
stated that philately digital clubs have already been tried before, with
obviously poor results.
At the moment, I don't think that even this remote club of youth philately would have any revolutionary effect. A few of the young people presented in the philately journals, in connection with the seniors events, are exceptions from the rule only. It is clear to me that the possible turnaround will not come with the help of graying senior enthusiasts. They do know how to create meetings, presentations, exhibitions and sales events. Preparing paper membership magazines, books and brochures. But members cannot be recruited through them, at least not in any revolutionary way. Or the ones that get, don't stay with them permanently.
From
philately social media pages, you can see that some young people are interested
in stamps in terms of collecting. There, the views of individual more
experienced philatelists are respected and listened to. But these curious
people don’t come to associations. They want to get a direct answer to the
things that interest them, not so much to come to the meeting to sit quietly
and listen to the monologues of others. They are interested in certain stamps,
but not in philately in general. Moreover, due to the public visibility of
social media, you can reach a knowledgeable enthusiast from all over Finland
who can answer. Much easier and faster than in associations. It seems that the
"loser" is not so much philatelists as traditional association activities.
Young people may be interested in working with stamps themselves. No association rules, bureaucracy, hierarchies and or grand award and dinner ceremonies. In other words, the way older baby boomers act. Although philatelic paper publications have their place, they do not reach young people either.
The
kind of turn for the better that the philatelic associations are hoping for
could come, if it is to come, from the new, younger enthusiasts themselves.
With their terms and rules, which may differ from the traditional ones. For
example, in the dance stage hobby, which I am also involved in and where there
are a lot of older people both in enthusiasts and organizers, young people in
their twenties have found a hobby through orchestras of young musicians and
social media (TikTok).
Kommentit
Lähetä kommentti